‘Wij zijn veel meer dan een geldverstrekker’

Digitaal bladeren

‘Wij zijn veel meer dan een geldverstrekker’
Auteur:

‘Wij zijn veel meer dan een geldverstrekker’

Martin Houben nieuwe directievoorzitter Rabobank ’s-Hertogenbosch e.O. :

“Er is in tien jaar tijd nogal wat veranderd in deze regio, maar toch voelt het als thuiskomen.” Aan het woord is Martin Houben, de kersverse directievoorzitter bij Rabobank ‘s-Hertogenbosch en Omstreken. Uit ons gesprek kunnen we de conclusie trekken dat hij, ondanks allerlei ontwikkelingen en reorganisaties binnen de bank, pal staat waarvoor de Rabobank destijds is opgericht. “Wij zijn veel meer dan een geldverstrekker. De verbondenheid met de gemeenschap waarin wij werken, zullen wij nooit loslaten. Dat zit in ons DNA.”

tekst: Tjeu Lensen

Roots
De roots van Martin Houben liggen in het Limburgse Horst. Als oudste zoon is hij destijds beoogd opvolger van zijn vader in het familiebedrijf. “Dat is echter anders gelopen. Zoals zoveel dingen in het leven. In eerste instantie trok mij dat zelfstandig ondernemerschap in de tuinbouw wel. Het is immers een mooie en uitdagende bedrijfstak. Maar een opleiding aan de Hogere Agrarische School in ‘s-Hertogenbosch en daarna bedrijfskunde opende mij de ogen voor andere mogelijkheden.

Inkleuren
Na een aantal vervolgopleidingen en een landelijk traineeship kan hij daarna aan de slag bij de bank die het dichtst bij hem staat. “Ik koos niet in de laatste plaats voor een carrière bij de Rabo omdat ik daar mogelijkheden zag om als ondernemer te denken en te handelen. Uiteraard ben je gebonden aan het beleid van de bank en sta je onder toezicht van de Raad van Commissarissen, maar mijn functie biedt ruimschoots mogelijkheden om regionaal zaken zelf in te kleuren.”

Vitaliserend
Dat laatste heeft hij naar eigen zeggen steeds voor ogen gehad bij het vormgeven van zijn functie. Na twee directiefuncties in
Tilburg en ‘s-Hertogenbosch wordt hij in 2006 directievoorzitter van Rabobank de Leijstroom. Deze wordt in 2011 uitgebreid met Hilvarenbeek e.O. en gefuseerd tot Rabobank Hart van Brabant. Martin Houben kijkt met warme gevoelens terug op die tijd ondanks de economische en financiële crisis die niet aan de bank voorbij ging. “Juist in die tijd was het zaak om als coöperatieve bank de verbondenheid met de regio waar te blijven maken. Dat hebben we gedaan door initiatieven ondanks of juist vanwege de moeilijke tijd in bepaalde gevallen financieel te blijven ondersteunen. Maar ook facilitair te zijn met onze kennis, kunde en met een waardevol netwerk. Met dat soort zaken maak je je vitaliserende functie als bank binnen je werkgebied concreet en zichtbaar.”

‘Rabobank Versterkt’
Martin Houben die op 1 februari van start is gegaan bij Rabobank ‘s-Hertogenbosch e.O. is ervan overtuigd dat hij bovenstaande filosofie, namelijk meer zijn dan een geldverstrekker, ook hier kan waarmaken. Met ‘Rabobank Versterkt ‘ dat voorziet in de ondersteuning van topsport, breedtesport, vrijwilligers en de maatschappelijke ambities van verenigingen heeft de Rabobank een doeltreffend instrument in handen. En met de introductie van de Rabobank Clubkas Campagne waarin wij € 100.000 schenken aan verenigingen en stichtingen, voorzien wij dat in 2020 het aantal maatschappelijke initiatieven dat de Rabobank ondersteunt, is verdubbeld.

Virtualisering noodzaak
Binnen de bank heerst net als overigens bij andere banken en financiële instellingen een flinke dynamiek. Martin Houben benadrukt de noodzaak van de reorganisaties en virtualisering van de dienstverlening. “Als moderne bank hebben wij hierin de afgelopen jaren terecht fors geï nvesteerd. Heel veel zaken zijn geautomatiseerd. De organisatie is slanker en slimmer geworden. Heel belangrijk daarbij is echter dat wij als Rabobank aanwezig kunnen zijn bij belangrijke beslismomenten van onze klanten. De organisatie en de dienstverlening is zo ingericht dat we slogans als ‘Hypotheek binnen een week’ ook kunnen waarmaken.”

Verstandig
Daarmee komen we op de rol van de bank als geldverstrekker. Het beeld bestaat dat ondernemers maar ook particulieren vaak tevergeefs een beroep doen op de banken. Martin Houben: “Wij verstrekten in 2016 218 miljoen euro aan leningen en kredieten in deze regio. Uiteraard kijken we daarbij naar levensvatbaarheid van het project en de algemene situatie van de betreffende ondernemer of particulier. Omdat de economische situatie anders is, kijkt de ondernemer en wij ook kritischer naar de plannen. En niet onbelangrijk…wij werken met het spaargeld van onze klanten. Daar moet je verstandig mee omgaan. Daarom zijn we terecht kritisch op de risico’s die we nemen.”

Rabo & Co
De Rabobank is volgens Martin Houben overigens steeds op zoek naar creatieve oplossingen om hun klanten te helpen bij het verwezenlijken van hun doel. Op dit moment loopt er een proef met de kredietfaciliteit Rabo & Co. Hierbij verstrekt de Rabobank samen met vermogende klanten geldleningen aan MKB-ers. Houben: “Het is een aanvulling op bestaande financieringsvormen zoals regulier bankkrediet en crowdfunding. Via dit platform (Rabo & Co) komen ondernemers en Private Banking-klanten samen. Ondernemers plaatsen daar hun financieringsaanvraag en Private-Banking klanten geven aan welke lening ze willen meefinancieren. Rabobank neemt in de proeffase zelf voor minimaal 50% deel in iedere financiering.”

0 Reacties uitgeschakeld voor ‘Wij zijn veel meer dan een geldverstrekker’ 812 04 maart, 2017 Zakelijk nieuws maart 4, 2017

Facebook Comments