Gelukkig toch Opera op de Parade: De Barbier van Sevilla

Digitaal bladeren

Gelukkig toch Opera op de Parade: De Barbier van Sevilla
Auteur:

Gelukkig toch Opera op de Parade: De Barbier van Sevilla

Martijn en Marc Versteeg: ‘Wie zegt dat hij niet van klassieke muziek houdt, is nog nooit naar Opera op de Parade geweest’

Je kunt de klok er op gelijkzetten. Rond het middaguur zie je de eerste mensen met klapstoeltjes onder de arm richting de Parade wandelen. Krantje mee, een thermosfles met koffie, boterhammen. De wijn en kaas volgt later. Stoeltjes worden op een strategische plek uitgeklapt en ondertussen wordt er druk voorbeschouwd met de andere vroege vogels. Het ‘voorprogramma’ van Opera op de Parade is ieder jaar al een voorstelling op zich. Tegen het eind van de middag is het hele plein volgestroomd met zo’n negenduizend doorgewinterde operaliefhebbers en nieuwsgierigen die de noten van klassieke muziek nog nooit gehoord hebben. Om klokslag acht uur valt de stilte over het plein en kan de betovering beginnen. Want dat is wat opera in de openlucht doet. Die betovert.

Tekst: Rosa Dammers | fotografie byMarjo

En gelukkig gaat Opera op de Parade ook dit jaar weer door. Een cadeau aan de stad, georganiseerd door Opera Zuid, philharmonie zuidnederland en Theater aan de Parade. ‘Het is altijd weer een feestje om met elkaar samen te mogen werken’, vertelt Martijn Versteeg, Hoofd Marketing en Communicatie bij philharmonie zuidnederland. Marc Versteeg knikt. ‘Ik ben sinds twee jaar Zakelijk Manager bij Opera Zuid en werd als Bosschenaar meteen naar voren geschoven. ‘Ga jij dit maar regelen’, zeiden ze. Ik wist dat Martijn er ook bij betrokken was, we spreken elkaar vaker natuurlijk.’ Als het je nog niet aan de naam was opgevallen: de twee heren zijn familie, neven om precies te zijn. Marc: ‘Het voelde direct als een warm bad. Dit evenement wordt vanaf het begin gedragen door de stad.’

Uitdaging
Martijn: ‘Dit jaar organiseren we het alweer voor de elfde keer. Met de voorbereidingen zijn we maanden geleden begonnen. Bij zo’n grote productie komt namelijk heel veel kijken.’ Marc valt bij: ‘Als je een operagezelschap en een symfonieorkest samen in de openlucht laat spelen, dan heb je volgens mij wel een van de grootste uitdagingen te pakken. Het is tenslotte een productie die eigenlijk bedacht is voor in het theater. Met een kant en klaar podium, licht en geluid. In de openlucht moet je dat in eerste instantie allemaal loslaten, want het is er simpelweg niet. Dat betekent dat alles wat je hebt ingestudeerd met rekwisieten, regisseurs en technici in een andere vorm gegoten moet worden om het voor het publiek zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Dat is een hele uitdaging.’ Martijn knikt. ‘Dat geldt ook voor ons. Een symfonieorkest speelt normaal gesproken altijd in een concertzaal. De akoestiek in zo’n zaal is zo goed dat je het orkest niet hoeft te versterken. Laat je een orkest in de openlucht spelen, dan draagt het geluid niet ver genoeg. Daar bereik je geen volle Parade mee. Daarom worden alle instrumenten, maar ook de zangers en koorleden afzonderlijk versterkt.’

Voor iedereen
Een andere uitdaging is het evenement laagdrempelig houden voor een zo breed mogelijk publiek. Marc: ‘We willen iedereen uitnodigen. Ons credo is niet voor niets ‘Opera voor iedereen’. En de doorgewinterde operaliefhebber komt wel, die wil dit feestje voor geen goud missen. Maar het is ook echt bedoeld als eerste kennismaking met opera en met het orkest. Een eerste ontmoeting die kan leiden tot een liefde op lange termijn. Dat is meteen ook de charme van het hele evenement, denk ik. Dat maakt het uniek.’ Martijn: ‘En dat willen we graag zo houden. Geen dranghekken, geen kaartverkoop. Ik denk dat die missie al tien jaar hartstikke goed geslaagd is. Maar het kost wel geld.’ Tachtig procent van alle kosten betalen Opera Zuid, philharmonie zuidnederland en Theater aan de Parade zelf. Gelukkig draagt het Bossche bedrijfsleven het evenement ook een warm hart toe. Zo kan het al elf jaar rekenen op hun financiële steun. Toch bleek dat vorig jaar niet voldoende. Martijn: ‘We hebben toen een crowdfundingscampagne opgezet. Met succes. We haalden de benodigde 15.000 euro op bij het grote publiek, nog iets meer zelfs. Nu onze hoofdsponsor ABN AMRO het stokje na tien jaar trouwe dienst heeft doorgegeven, zijn we weer met crowdfunding aan de slag gegaan.’ Wederom bleek de liefde voor het evenement groot. De ontbrekende 15.000 euro werd ook dit jaar ruimschoots opgehaald. En er is meer goed nieuws. Marc: ‘Op dit moment zijn we in gesprek met een mogelijk nieuwe hoofdsponsor: Oyens & Van Eeghen. Het bedrijf is gevestigd op de Parade wat het natuurlijk extra bijzonder maakt. Ze vinden het een prachtig evenement. En dat vlak voor hun deur. Het klikt en deze editie steunen ze ons ter kennismaking. We hopen dat dit de positieve gevoelens bevestigt en ze na 27 juni hoofdsponsor worden. Maar ook als we straks een nieuwe hoofdsponsor hebben, blijft de crowdfunding hard nodig. Om de opera financieel rond te krijgen, maar ook om het draagvlak voor het evenement te vergroten. Andere belangrijke partners in de financiering zijn de gemeente ’s-Hertogenbosch, het Prins Bernard Cultuurfonds Noord-Brabant en Bedrijfscateraar Appèl. En niet te vergeten alle kleinere Bossche bedrijven die ons jaar in jaar uit steunen.’

Volkscultuur
Marc: ‘Wat ik trouwens ook fantastisch vind is dat Hans Tervoort erbij betrokken is geraakt. Hij brengt opera namelijk heel laagdrempelig terug naar de mensen, daar waar het thuishoort. We hebben er de afgelopen decennia een soort elitaire aangelegenheid van gemaakt, maar dat is opera van oorsprong helemaal niet. Opera is volkscultuur. Kijk naar Italië, daar gaat iedereen naar de opera. En het klinkt misschien wat afgezaagd, maar Opera op de Parade leidt echt tot verbroedering. Je ziet gewoon dat vreemden een kaasplankje met elkaar delen omdat ze samen ergens van genieten. Kunst verbindt mensen en is vrij van politieke voorkeur en religieuze gedachten. Het gaat gewoon over alledaagse taferelen, dingen zoals de liefde. Uiteindelijk is dat het wat mensen verbindt. Martijn: ‘En als we mensen bereiken die denken: dit is geweldig, dit wil ik vaker meemaken: ik ga de zaal in, dan is dat natuurlijk helemaal geweldig. Als organisatoren hopen we door dit evenement uiteraard ook nieuw publiek in de zaal te mogen ontvangen.’

Liefde
Waar gaan we tijdens deze elfde opera naar kijken? Marc: ‘Dit jaar is een luxueus kuuroord het decor van Rossini’s meesterwerk Il Barbiere di Siviglia oftewel: De Barbier van Sevilla. Graaf Almaviva wil de beeldschone Rosina uit de hebberige armen van haar voogd Bartolo losrukken. Maar die geeft zich niet zomaar gewonnen, want ook hij is verliefd op haar. Almaviva schakelt de hulp in van barbier Figaro: de man die alles kan regelen voor de juiste prijs.’ Martijn: ‘Het is een flitsend en sprankelend spel vol komische taferelen en dwaze verkleedpartijen. Een genot om naar te kijken. En heel herkenbaar. De strijd om de liefde is immers van alle tijden.’

Betovering
Marc: ‘Mensen zeggen zo snel: ‘Nee ik houd niet van klassieke muziek, dat is niks voor mij’. Zelfs als ze nog nooit een opera hebben gezien. We zitten zo vol met vooroordelen van dat wat we niet kennen. Wie zegt dat hij niet van klassieke muziek houdt, is nog nooit naar Opera op de Parade geweest. Dus ik zou zeggen: sta ervoor open. Kom 27 juni kijken!’ Martijn valt bij: ‘Want zoals de Engelse dirigent Benjamin Zander ooit zei: ‘Iedereen houdt van klassieke muziek, alleen weten ze het nog niet.’ Echt waar, ieder jaar spreek ik weer mensen die voor het eerst zijn komen kijken en nooit gedacht hadden dat ze het zo mooi zouden vinden.’ Marc: ‘Dat is de betovering van opera in de openlucht. De bussen die langsrijden, de schaduw van de Sint-Jan, de kraaien die om klokslag halftien overvliegen. Al die onvoorspelbare elementen worden onderdeel van het spektakel. Het is theater in het theater van de stad. Geloof me, er is niets mooier dan dat.’

1 Reacties uitgeschakeld voor Gelukkig toch Opera op de Parade: De Barbier van Sevilla 1147 20 juni, 2017 Hotspots, Nieuws juni 20, 2017

Facebook Comments