Digitaal bladeren

De bootjes varen weer!
Auteur:

De bootjes varen weer!

Helemaal nieuw: de handelsroute!

‘s-Hertogenbosch – Alweer vanaf 1 april is onze mooie Binnendieze het toneel van de tot ver over onze landsgrenzen beroemde rondvaarten van de ‘natte tak’ van Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch. Ruim honderd bevlogen schippergidsen, baliemedewerkers en technische mensen zorgen ervoor dat jaarlijks zo’n 150.000 bezoekers uit binnen- en buitenland kunnen genieten van deze unieke stadsrivier. En, een nieuwtje: komende zomer lanceert Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch een geheel nieuwe vaarroute: de HandelsRoute. Hans Fagel, die samen met Dick de Rooij de bedrijfsleiding vormt (‘de waterleiding’, schamperen de schippers graag), gunde 073Magazine een kijkje achter de schermen.

Tekst: Hans van Kasteren

Hans Fagel: “Het is een buitengewoon heterogene groep: onderwijsmensen, ondernemers, winkeliers, ambtenaren, medici, technici …. noem maar op. Een flink aantal is inmiddels post-actief, zoals dat heet. Maar ze hebben wel het een en ander gemeen: een affectie met de cultuur en historie van de stad, humor, een kritische inslag maar ook flexibiliteit en solidariteit. En ze moeten kunnen vertellen! Het is een hecht team, dat is heel mooi om te zien. En inderdaad: het zijn gewoon vrijwilligers. Er is sprake van een kleine onkostenvergoeding, meer niet. Wat er gebeurt met de opbrengsten van de kaartverkoop? Nou, het materiaal moet bijvoorbeeld goed worden bijgehouden. Neem de boten. Die moeten piekfijn in orde zijn en indien nodig kunnen worden vervangen. Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch investeert verder in heel veel nuttige zaken, denk aan onderzoek, bijscholingen en opleidingen. En er is natuurlijk een goede infrastructuur nodig, gebouwen bijvoorbeeld. Dat alles kost geld. Veel geld. Het is fijn dat we dat mede uit eigen zak kunnen betalen. En het komt uiteindelijk allemaal ten goede aan de stad”.

fagelOver de opleiding
“Bij de aanname van nieuwe schippers doen we geen concessies aan kwaliteit. Vanzelfsprekend zijn er schippers die gaan stoppen, bijvoorbeeld vanwege een afnemende gezondheid. Afgelopen najaar zijn we weer gestart met een nieuwe opleiding. Hoe dat in zijn werk gaat? We plaatsen een advertentie waarin we kandidaten oproepen. Daarin staan al wat voorwaarden vermeld, zoals de bereidheid om minimaal twee dagdelen per week beschikbaar te zijn. In september hadden we zo’n veertig reflectanten. We screenen die mensen dan zorgvuldig in onder meer een persoonlijk gesprek. In oktober hadden we er zestien die wij geschikt achtten. Zij konden beginnen aan de theoretische kant van de opleiding. Geschiedenis van de stad, kennis van maatschappij en cultuur door de eeuwen heen. Een grondige beheersing van alles wat je over de Binnendieze te weten kunt komen. Enkele maanden lang wekelijkse bijeenkomsten en uiteindelijk in januari/februari een toets. We hanteren vrij strenge criteria. Als je daaraan niet voldoet, val je af. Geen herkansing dus. Wij zeggen: iemand die de theorietoets niet haalt toont te weinig motivatie, heeft niet de juiste mentaliteit. In november starten we met de praktijk: vaarlessen. Gemiddeld zo’n dertig uur op het water in de wintermaanden. Je moet de boot kunnen ‘lezen’ als het ware. Dat valt niet altijd mee, hoor. Het is links en rechts nogal smal, met scherpe bochten op vaak onverlichte plekken. En tot slot was er in maart de eindtoets: varen met een verhaal. Ja, dat is nog ‘een verhaal apart’. Maar we zijn tevreden: begin deze maand is er weer een nieuwe, uitstekend opgeleide lichting schippergidsen het water op gegaan”.

Over de dienstroosters
“We hebben gewoon een dienstrooster. Tevoren hebben de schippergidsen kunnen aangeven op welke dagen zij absoluut niet kunnen. Dan worden ze op die dagen niet ingeroosterd. Maar het kan ook zijn dat je er pas op een later moment achter komt dat je op een bepaalde dag verhinderd bent. Daarvoor hebben we het systeem van de ‘ruilbriefjes’. Verzoekjes die in het schippershome aan de Molenstraat op een prikbord hangen. ‘Wie wil mijn dienst van vrijdag 17 april overnemen? Dan neem ik een andere dienst van jou over!’ Dat systeem werkt echt voortreffelijk. Maar daar is dus inderdaad kameraadschap en loyaliteit nodig”.

Over het ‘verhaal aan boord’
“Honderd schippers, dat zijn honderd verschillende mensen. En dus ook honderd verschillende verhalen. Maar we hanteren wel een rode draad in de verhaallijnen van de schippers. Enkele elementen horen in elk verhaal van elke schipper terug te komen. Maar nogmaals: iedere schipper is gelukkig zichzelf. Ik zeg wel eens: ‘Honderd schippers, vijf verschillende routes – dat maakt 500 verschillende verhalen. Je bent als bezoeker dus bijna nooit ‘uitgevaren’. En zeker nooit uitgekeken, want we hebben met de Binnendieze echt iets heel bijzonders binnen de muren van de stad. Dat horen wij vrijwel dagelijks van de mensen die zo’n Diezetocht maken”.

Helemaal nieuw: de HandelsRoute!
Als je denkt aan varen in ’s-Hertogenbosch, dan denk je natuurlijk allereerst aan de Binnendieze. Maar de stad heeft als het gaat om vaarroutes nog veel meer te bieden: inderdaad, de HandelsRoute. Geen Binnendieze, maar een uitermate boeiende boottocht langs eeuwen geschiedenis van een vooraanstaande handelsstad. Voor deze handel was het scheepvaartverkeer van groot belang. De Bossche handelslieden kochten bijvoorbeeld wijn in Duitsland en voeren vanuit hun stad naar de Oostzee om er haring en hout te kopen. Daarnaast werden typisch Bossche producten als messen, spelden en lakense stoffen naar elders verscheept.
We varen onze bezoekers in een splinternieuwe, comfortabele en veilige boot langs vestingwerken, een fort, majestueuze handelshuizen met vaak opmerkelijke gevels, historische bruggen, kloosters, een bastion en ga zo nog maar even door. En de schippergidsen zijn de Binnendieze-
schippers, die zich allemaal hebben bijgeschoold om ook hier hun boeiende verhalen te kunnen vertellen. Vertellen zit hen in het bloed!

Het Bolwerk Sint Jan: een parel!
Met ingang van het Jeroen Boschjaar 2016 ontvangt Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch zijn bezoekers niet alleen in het fraaie Kringhuis op de Parade, maar ook in het Bolwerk Sint Jan aan de Stadsdommel nabij de Wilhelminabrug. Daarmee beschikt de Kring over twee prachtige bezoekerscentra, strategisch gelegen op de noord-zuid as van het Bossche stadscentrum. Het Bolwerk Sint Jan, ontwikkeld in samenwerking met de gemeente ’s-Hertogenbosch, is al een attractie op zich: het staat bol van cultuur en historie. Vanuit deze unieke plek breidt de Kring zijn mogelijkheden en productaanbod uit. Zo vertrekken er straks diverse vaarroutes, waaronder de nieuwe HandelsRoute, vanaf de steiger van het Bolwerk. De Kring staat vanzelfsprekend borg voor het op een deskundige, toegankelijke en voor zowel bezoekers als inwoners van de stad aantrekkelijke manier aanbieden van cultuur-historische informatie over de stad ’s-Hertogenbosch. Dat dit binnenkort ook kan gebeuren vanuit een schitterende omgeving als het Bolwerk Sint Jan stemt tot gevoelens van trots en vreugde. 

 

0 0 1811 23 april, 2015 Interviews april 23, 2015

Facebook Comments