Digitaal bladeren

Wat goed is komt snel?
Auteur:

Wat goed is komt snel?

Wethouder Mike van der Geld

Geboren en getogen Bosschenaar Mike van der Geld (29) is voor D66 nu een goed half jaar wethouder van ’s-Hertogenbosch, met in zijn portefeuille hot issues als Klimaat, Energie, Cultuur, Citymarketing en Duurzaamheid. Mike woont in Hintham. Opmerkelijk: ook landelijk fractievoorzitter Rob Jetten van D66 is jong (31). Is dat een nieuwe trend bij D66, dat jonge talenten snel kansen krijgen om een vooraanstaande functie te vervullen?

Tekst: Hans van Kasteren | Fotografie: Olaf Smit

Mike van der Geld is niet weg te branden uit de stadspagina’s van de lokale en regionale kranten en ook de diverse social media weten hem te vinden. Of is het juist zo dat híj de social media weet te vinden? Hans van Kasteren vraagt zich onder meer af wat dat allemaal doet met de jonge wethouder en drinkt een kop koffie met hem. Hij ontmoet een inderdaad jeugdige, gedreven en ‘open’ jongeman, die echt wel weet wat hij wil en gemakkelijk duidelijk weet te maken waar hij voor staat. Eerst even over die jeugdige talenten bij D66.

Jong talent in zwang?
Van der Geld: “Ik weet niet of je kunt zeggen dat het een nieuwe trend is dat je bij D66 kansen krijgt, ook al ben je relatief jong. De partij staat zeker open voor talent, dat klopt. Maar je moet je wel bewijzen of bewezen hebben. En Rob Jetten, ja die ken ik al een jaar of tien. Hij was toen landelijk voorzitter van de ‘Jonge Democraten’. Ik vervulde regionaal ook zo’n functie. Wat de social media betreft: jazeker gebruik ik die. Social media verkleinen de afstand tussen de politiek en de burgers, mits goed gebruikt. Onder meer door middel van social media laat ik de inwoners zien waar we mee bezig zijn. Of ik wel eens negatieve of nare reacties krijg via bijvoorbeeld Twitter of Facebook? Ja hoor, daar heb ik ook mee te maken. Ik reageer ook gewoon op reacties die feitelijk negatief zijn, op voorwaarde dat het constructieve bijdragen betreft. Scheldkannonades en dergelijke leg ik naast me neer”.


‘ik ambieer Den Haag niet’

Overstap naar het wethouderschap
Mike: “Je bent bijna letterlijk continu wethouder: je ‘staat altijd aan’. Ik word op straat of bijvoorbeeld in de supermarkt regelmatig aangesproken. Vind ik niet zo erg, ik wil graag benaderbaar zijn. Soms moet ik natuurlijk zeggen ‘nu even niet’, maar dan probeer ik een afspraak te maken. En ja, het is een drukke baan. Ik maak gewoon lange dagen, maar ben ook vaak ’s-avonds of in het weekend met mijn taken bezig. Denk aan overleg met ambtenaren, afspraken met inwoners of organisaties. In principe probeer ik de vrijdagen in te vullen met bezoeken aan instellingen, in de avonden zijn er vaak vergaderingen of andere vormen van overleg. De weekenden zijn vooral voor representatieve taken, maar ik probeer óf de zaterdag óf de zondag vrij te houden voor privézaken. Toch gebruik ik die ‘vrije’ dag ook nogal eens om me in te lezen bijvoorbeeld. Al bij al zijn mijn ervaringen in het eerste half jaar van mijn wethouderschap heel positief. Ik ben bijvoorbeeld trots op het onlangs afgesloten bestuursaccoord, dat met name ook in de gemeenteraad brede support ondervindt. Persoonlijk vind ik het heel prettig om te ervaren hoe de mensen hier in Den Bosch elkaar als Bosschenaren weten te vinden. Meestal dan. En dan maakt het me echt niets uit of we het hebben over Den Bosch of over ’s-Hertogenbosch. Ik let daar niet op. Misschien is het inderdaad een goed idee om te spreken over ‘Den Bosch’, maar in geschreven teksten de naam ‘ ’s-Hertogenbosch’ te gebruiken. Ik weet dat we in geschreven stukken vanuit de gemeente dat inderdaad doen. Of me ook iets is tegengevallen (Mike van der Geld denkt lang na, red.)? Ja, vooruit dan. Ik vind dat sommige zaken best wel wat sneller kunnen worden afgehandeld. De politiek is vaak wat stroperig. Het duurt soms, vind ik dan, onnodig lang voordat knopen worden doorgehakt. Die traagheid, daar heb ik nog wel eens moeite mee”.

‘De politiek is vaak wat stroperig’

Als iemand vóór zijn dertigste al wethouder is van een provinciehoofdstad, met tal van ‘hot issues’ in zijn portefeuille, dan dringt de vraag zich op of de lokale politiek op den duur niet te klein wordt. Mike van der Geld is daar heel helder over: “Nee, ik ambieer Den Haag niet. Zoals ik net al zei vind ik de lokale politiek soms al wat traag als het om besluitvaardigheid gaat, maar in Den Haag is dat nog even wat erger. En verder: het gaat daar vaak niet over de inhoud, maar over ‘scoren’. De waan van de dag, inderdaad. Mensen die in Den Haag keihard werken en goed hun best doen, die hoor of zie je vaak niet. In deze fase van mijn loopbaan heb ik niet de ambitie om bijvoorbeeld landelijk aan de slag te gaan”.

Netflix favoriet
In zijn (dus schaarse) vrije tijd kijkt Mike van der Geld graag naar series als ‘House of Cards’ en ‘Game of Thrones’ via Netflix. Hij bezoekt af en toe een sportschool, maar te weinig vindt hij zelf. En hij houdt van ‘gamen’ op zijn pc, maar ook daar geldt dat daar niet zoveel tijd voor is. Wel maakt hij wat tijd vrij voor reizen. Afgelopen zomer bezocht hij Schotland, waar hij samen met zijn partner rondreisde, wandelde en zeer onder de indruk kwam van het overweldigende natuurschoon.

Citymarketing prominente zaak’

Mike van der Geld: “Citymarketing is iets van de lange adem, een lange-termijn-strategie. Inderdaad meer dan een campagne, veel meer dan een slogan en heel veel meer dan een logo. Citymarketing is ook keuzes maken. Hoe en waarin wil je je als stad profileren? Die keuzes moeten vanzelfsprekend passen bij de stad, bij de mensen. Wij hebben hierin gekozen voor drie items. We willen als stad naar buiten treden als Cultuurstad van het zuiden, Datastad en Gastvrije stad We zijn bijvoorbeeld druk doende om in het profiel ‘Cultuurstad van het zuiden’ campagnes op te starten in nauwe samenwerking met de culturele sector. Met de vestiging van de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) in onze stad zetten we flinke stappen in het profiel ‘Datastad’ en als ‘Gastvrije stad’ hebben we ons al uitvoerig bewezen. Daar wil ik nog aan toevoegen dat er sprake is van een kruisbestuiving tussen Citymarketing en evenementen. Evenementen moeten ook bijdragen aan de kwaliteit van Citymarketing. En ja, we willen eerder focussen op de kwaliteit van evenementen dan op de kwantiteit. Zaken als duurzaamheid en spreiding van evenementen over meerdere locaties spelen hier zeker een rol”.

Onze stad is ook nog eens een ‘Regenboogstad’. Hoe uit zich dat?
Mike: “Ja, dat is meer dan een vlag uithangen. Wij willen hier in Den Bosch heel graag uitstralen: ‘iedereen moet kunnen zijn wie hij of zij wil zijn’. Wij leveren als stad actieve medewerking aan voorlichtingscampagnes op scholen. Zaken als diversiteit en ‘coming-out’ spelen daarin een rol. Openheid over dit soort zaken is belangrijk”.

0 Reacties uitgeschakeld voor Wat goed is komt snel? 583 25 januari, 2019 Interviews, Nieuws januari 25, 2019

Facebook Comments