Digitaal bladeren

De impact van een briefje
Auteur:

De impact van een briefje

We herinneren ons allemaal nog het hopeloze Nederland voetbalelftal van een jaar geleden en de gelukkige wederopstanding met als hoogtepunt de gelijkmaker van Virgel van Dijk in de laatste seconden op z’n Duits in en tegen Duitsland voor de Nations League. Maar liefst 2,7 miljoen kijkers hielden hun adem in toe we op een nederlaag leken af te stevenen. In de laatste 5 minuten trokken ‘we’ de stand gelijk en plaatsten we ons alsnog voor de finaleronde van de Nations League op 6 juni dit jaar.

We weten inmiddels allemaal wat er aan voorafging. Van Dijk had zo’n 5 minuten voor het einde van de wedstrijd een briefje in zijn hand gedrukt gekregen, waarop stond dat ie naar voren moest. De aanvoerder schoof door naar de punt van de aanval en maakte prompt de belangrijke gelijkmaker: ‘De kracht van een briefje’ . Daarover later meer….

In de afgelopen periode hebben we weer ondernemers en starters geholpen. Het zijn die gesprekken met die ondernemers die ik het kader van dat briefje even wil aanhalen. Aan de buitenkant zijn dit vaak succesvolle ondernemers. Immers, groeien wordt vaak met plezier en succes geassocieerd. De eerste jaren zijn vaak het leukst, je groeit, je hebt enorm veel plezier en de energie knalt eruit. In die fase heb je het gevoel dat je ook nog echt iets te betekenen hebt en dat je alleen maar vooruitgaat. Je haalt veel voldoening aan het uitbouwen van je bedrijf, met je team en klanten. Je geniet in die periode ook veel van de erkenning en het respect dat je van iedereen om je heen krijgt.

Totdat er een moment komt dat alles zich tegen je keert. Het is lastig voor de ondernemer om dit te verwoorden, maar er komt een moment dat het omslaat. Je werkt nog steeds hard, 60 uur per week is meer regel dan uitzondering, de omzet groeit ook nog wel maar de winst blijft achter. Ik heb deze (vaak de eerste) ‘groeiobstakel’ in de praktijk meegemaakt. Je hebt het zelf niet meteen in de gaten. Die periode kun je het best vergelijken met een jongleur in het circus die bordjes op een stokje draaiende moet houden. Dat kan hij goed, ook met de tweede, maar op een gegeven moment houdt hij zoveel bordjes in de lucht, dat hij zwetend en stressvol heen en weer rent. Het is wachten dat er ééntje valt, waardoor ze allemaal dreigen te vallen.
Besef dat problemen van deze aard geen onkunde of een gebrek aan talent van jou als ondernemer zijn, maar meer een sterk signaal van het omgekeerde: Als je snel groeit ervaar je de problemen het sterkst!

Nu weer terug naar dat briefje dat Virgel van Dijk van Koeman kreeg. Er is natuurlijk al heel wat geschreven over dat briefje en het is natuurlijk alweer een tijdje geleden. Maar toch. Het was de assistent van Koeman (Dwight Lodeweges) die dat brief had geschreven. ‘Ik wilde Koeman mijn tactiek laten lezen en toen verdween het briefje opeens het veld op’.

Wat mij betreft was de kracht dan ook niet zozeer de inhoud, maar meer de actie op zich. Op een gegeven moment kun je je spelers niet meer bereiken, want die zijn op dat moment alles uit de kast aan het halen om nog een doelpunt te maken. Ze konden nog dagen door blijven voetbalen zonder te scoren, zo zag het eruit. Koeman begon niet te schreeuwen, nee, hij gaf het briefje. Veel meer impact! Daardoor gebeurde er iets… Het deed me denken aan een cartoon waarbij een boogschutter druk bezig is zijn voorraad pijlen op de vijand af te vuren en absoluut geen tijd had om het aanbod van de vertegenwoordiger van mitrailleurs aan te horen.

Beschouw deze column voor jou als ‘Het briefje van Koeman’ om in actie te komen, en hulp te zoeken. Omdat harder werken en meer bordjes omhooghouden misschien niet meer gaat, en het antwoord dichterbij is dan je denkt.

Berend Bouwmeester, Co-Founder van Bottomlines. Met zijn fintechbedrijf helpt hij in Nederland en België vanuit een goed financieel fundament bedrijven volgens plan groeien en begeleidt deze naar een mogelijke exit.

0 Reacties uitgeschakeld voor De impact van een briefje 86 06 april, 2019 Column, Zakelijk nieuws april 6, 2019

Facebook Comments