Digitaal bladeren

‘Er mag wel iets anders in mijn hoofd dan de winkel’
Auteur:

‘Er mag wel iets anders in mijn hoofd dan de winkel’

Leonie Bettonvil, eigenaresse van kledingzaak Blue stopt ermee

De binnenstad van ‘s-Hertogenbosch staat bekend om zijn cultuur-historisch en Bourgondische karakter. Er valt nogal wat te bezichtigen en je kunt op veel plekken een terrasje pikken of van een heerlijke maaltijd genieten. Maar ‘we’ hebben onze charme ook zeker te danken aan de verschillende soorten winkels. Natuurlijk kom je er ketenbedrijven tegen maar voor veel mensen, vooral die van buiten de stad, is het een Walhalla om gezellig te shoppen. Hier spelen vooral de kleinere winkels gedreven door lokale neringdoenden een grote rol. Die maken wat dat betreft het verschil. Frans van Gaal ging op bezoek bij Leonie Bettonvil, letterlijk en figuurlijk één van de kleurrijkste. Zij is al sinds jaar en dag eigenaresse van kledingzaak Blue, trendy + second hand aan het begin van de Postelstraat maar hier komt echter binnen afzienbare tijd een eind aan. Na 37 jaar jaar gaat Leonie stoppen maar ze praat nog altijd gepassioneerd over haar ‘handel’.

tekst: Frans van Gaal | fotografie: Olaf Smit

Kijkend naar de ‘Blue’-collectie valt de grote variatie van kleur en dessins op. Leonie: ‘Ik hou van kleur, sterker, ik heb een hekel aan grijs en wit. Zo saai, echt kleurloos. Die karaktereigenschap is ook aanwezig in mijn winkel. Fight he grey! En Leonie Bettonvil lacht. ‘Je moet doen wat goed voelt. Ik weet nog goed, ik had een klant die een wit T-shirt bestelde. Het bleek achteraf niet flatteus genoeg te zijn. Ik heb het terug genomen. Maar oh, wat was ik blij dat het verkocht werd en uit mijn winkel was. Nee, kom bij mij niet om wit ‘.

Aan het woord is Leonie Bettonvil, geboren en getogen Bossche. Haar brein en karakter staan aan de basis van een van de meest kleurrijke winkels in ’s-Hertogenbosch. Blue trendy & second hand, een kledingzaak maar wat voor een. Waar die naam Blue vandaan komt? Het antwoord van Leonie is goudeerlijk. ‘Gewoon, ik dacht aan “out of the blue”. Want zo ontstaat bij mij vaak een nieuw ontwerp voor een broek, een rok of jas. Zomaar out of the blue.’ Leonie ontwerpt veel kleding zelf. Zelf zegt ze daarover: ‘Ik noem het wel eens verbouwen, want dat doe ik eigenlijk. Ik combineer oude en nieuwe stoffen tot nieuwe kleding. Zo maak ik het – in de volksmond bekende – ‘sportrokje’. Ik verzamel ook het hele jaar door gekke vintage – tweede hands – kleding. Ook dat inspireert mij. Van een trainingsbroek een leuke rok maken, van een jas een jurk maken, ik doe daar niet moeilijk over. Wil je er dan toch een Engels woord voor, okay, customizen, zorgen dat de klant in kwestie er iets mee kan.’

Ik heb tientallen winkels zien
komen en gaan in onze binnenstad

Jezelf blijven
‘Dit jaar bestaan Blue 37 jaar. En dat is, al zeg ik het zelf, best wel knap, in deze tijd. Ik heb tientallen winkels zien komen en gaan in onze binnenstad,’ gaat Leonie verder. Hoe houdt ze het zo lang vol? ’Op mijn eigen manier. Ik verkoop bijzondere kleding; eigen ontwerpen, vintage kleding, merken die op andere plekken in de stad niet te vinden zijn. Ik voer ook een eigen merk: BlueByBettonvil. Dan maak je vaste klanten. ’ Leonie doet ook bepaalde dingen niet. ‘Overdrijven bijvoorbeeld. Hou het simpel en echt. Maak het niet moeilijker dan het is. Dan blijf je ook echt en jezelf. Dat mis ik wel in de modewereld. Daar ruikt het altijd naar gebakken lucht. Wat kunnen ze overdrijven. Lampshading, blogger jackets, dad fashion, urban chic, kom op zeg.‘

Bijbehorende verpakking
‘Ik heb altijd iets met stoffen gehad, wilde voelen, ruiken, ervaren wat het met een lichaam doet. Daarin mijn eigen plan maken, iets creëren, waarvoor mensen willen betalen en het dan nog dragen ook, dat maakt mij blij’, vervolgt Leonie Kleding verkopen is een rode draad in het werkzame leven van Leonie. Ze werkte in de jaren ’70 als tiener al bij Boetiek Tic Tac van de modefamilie Van der Ven. ‘Kleding is niet zomaar iets, het is heus niet oppervlakkig. Het is de verpakking die bij de persoon hoort. Kleding zegt iets over jou als persoon. Er is zo’n mooie uitspraak: “Besteed aandacht aan je stijl, omdat je persoonlijkheid niet het eerste is wat mensen zien”. Ook als je geen aandacht voor kleding hebt, dan zegt dat iets over jou.’
Mensen moeten zich prettig kunnen voelen in en met hun kleding. Leonie daarover: ‘Daarom moet je er als ontwerper of maker van kleding rekening mee houden dat een lichaam nooit maar één maat heeft. Kijk naar de mensen rondom je heen. De ene vrouw kan met haar bovenlijf met maat 34 uit de voeten, maar dan kan het onderlijf net wel weer maat 38 of meer vragen. Echt maatwerk houdt daar rekening mee.’

Geen hippe stad
‘Op de plek van het ingestorte Pearlpand mag van mij wel een spraakmakend modern gebouw dat ontworpen wordt door Bossche architecten. Laat het maar een stevig debat veroorzaken onder Bosschenaren. Asjeblieft niet weer iets historisch. Dat hebben we al genoeg in Den Bosch. Het hoeft ook niet alleen maar een winkel te zijn. Waarom niet wisselen, café, winkel, ontmoetingsruimte, ga mee met de tijd’, zegt Leonie vol overtuiging.
In één adem gaat ze door en vertelt ze over haar ervaringen met de commissie Welstand bij de opknapbeurt van haar winkel. Hoezeer ze ook rekening hield met het monumentale karakter, er kon bijna niets. ‘Als ik nog terug denk aan die tijd, heel vervelend. Als ik iets geheel in stijl wilde veranderen, dat ging allemaal zo stroef, zo moeilijk. Over alles was er gedoe, tot aan de kleuren van de kozijnen toe. Vandaag de dag mag ik deze stille hoek niet verlevendigen met een etalagepop buiten. Dan maken ze het de winkel ook niet gemakkelijk. Het voelt als een keurslijf.’
Voor Leonie staat één ding vast: ‘Dit is geen hippe stad. Het gaat allemaal zo stroef. Ik heb wel iets met Tilburg, inderdaad, geen mooie stad, maar wel veel levendiger en vitaler dan Den Bosch. Daar krijgen ondernemers meer ruimte. Je ziet het ook al op de Tramkade, voor mij een hele mooie plek, lekker rauw, zo laten zou ik zeggen. Maar nee, het wordt al weer gereguleerd en genormaliseerd.’

Met internet kun je niet voelen,
niet ruiken, niet ervaren

Geen webshop
Wie de website van Blue trendy & second hand bezoekt, komt niet op iets spectaculairs uit. Leonie hierover: ‘Ik drijf deze winkel met minimale aandacht voor internet. Een van mijn medewerkers houdt een facebookpagina bij en dat is genoeg. Volgens mij draagt internet heel sterk bij aan de groeiende oppervlakkigheid. Voor mij ook geen internetwinkel of webshop. Ik vind het maar niets. Kleding moet je voelen en passen, zodat je kunt ervaren of het wel goed valt rond jouw lijf. Met internet kun je niet voelen, niet ruiken, niet ervaren. En wat dacht je van kleur? Kijk op een Ipad, een laptop, je smartphone of een grote computer, elke keer is het weer anders. Kom je dan in de winkel, dan blijkt de kleur toch anders te ogen dan op het scherm. Ik mis internet niet. Mijn man en ik lezen nog echt veel. Elke morgen spel ik de Volkskrant helemaal uit.’

Laatste seizoen
Hoe gepassioneerd en geëngageerd Leonie ook kan vertellen over haar unieke winkel, er komt een einde aan. Een dag na ons gesprek zegt ze: ‘Ik moet je iets vertellen. Hoezeer ik ook van deze winkel hou, toch hou ik ermee op. Deze zaak zal sluiten. Ik draai nu mijn laatste seizoen. 37 jaar, het was mooi. Ik ben nu 66 en nog goed ter been. Ik wil later geen spijt hebben van dingen die ik niet gedaan heb omdat ik te laat met de winkel ben opgehouden. Het bindt wel heel sterk. Ik heb twee toegewijde medewerkers maar ik ben wel hoofdverantwoordelijk. Mijn hoofd zit vol van de winkel en er mag wel iets anders in.’
Wat gaat Leonie dan doen? Ik en mijn levenspartner Rob hebben een huisje in Kaprijke in Oost-Vlaanderen, niet ver van Gent, heerlijk. We hebben er zelf veel aan gesleuteld en verbouwd. We hebben ook iets met de Belgen. Hoe ze daar bouwen. Soms staan er van die superlelijke huizen, zo lelijk dat het weer mooi wordt. En die overzichtelijke rommeligheid, we houden ervan. We willen daar veel vaker zijn.’

0 Reacties uitgeschakeld voor ‘Er mag wel iets anders in mijn hoofd dan de winkel’ 746 26 april, 2019 Interviews, Nieuws, Zakelijk nieuws april 26, 2019

Facebook Comments