Digitaal bladeren

Voor altijd
Auteur:

Voor altijd

De aantrekkingskracht van design ligt zonder twijfel in het idee van de toekomst. Bij bedrijven als Apple, BMW of G-Star gaat enorm veel aandacht uit naar een vaak geheime ruimte met speculatieve modellen of de volgende collectie. Geholpen door een ongebroken vooruitgangsgedachte belooft ook de ingenieur een ander en beter product. Maar houden we dan niet zonder voorbehoud steeds van nieuwe producten die aantoonbaar beter werken of de kick van het modieuze bezorgen? Nee dat doen we niet. Natuurlijk is het nieuwe verleidelijk en maakt het onbekende nieuwsgierig. Maar tegelijkertijd is er huiver voor de onderbreking van het bekende. Kijk maar naar onze stad Den Bosch. We herkennen in de historische binnenstad het eeuwige en onveranderlijke en hebben daar grote waardering voor.

De consument kent een vergelijkbare liefde voor een heel andere, onveranderlijke vorm: the classic. Grote bedrijven als Coca Cola, Rolex en Levi’s besteden miljarden aan de marketing van hun gestandaardiseerde million sellers, die als must haves in hun soort worden verkocht. In een wereld die een fetisj-achtige aandrang tot innovatie en de volgende kick heeft, zal tegelijkertijd the real thing voor altijd onveranderd blijven. De Hollandse stadsfiets en de Bossche bol, net wat u zegt.

Ook in de culturele wereld geldt een voorliefde voor vernieuwing en experiment, maar tegelijkertijd voor de schoonheid en de betekenis van de eeuwigheid. De collectie van Design Museum Den Bosch kent een flink aantal voorbeelden van ontwerpers en keramisten die de eeuwige vorm als doelstelling van hun werk hadden en hebben. Mag ik op deze plaats en voor deze keer eens voluit reclame maken voor onze tentoonstelling over de keramiek van Geert Lap? In zijn werk toont zich de onveranderlijkheid van de eeuwige pure vorm.

Timo de Rijk

0 Reacties uitgeschakeld voor Voor altijd 134 01 juni, 2019 Column juni 1, 2019

Facebook Comments